Woensdag 8 maart 2017 vertelde schrijver David van Reybrouck over zijn boek: Jihad van Liefde, een samenvatting van zijn gesprekken met Mohamed El Bachiri. Deze Molenbeeker en moslim verloor zijn vrouw bij de aanslag op de Brusselse metro op 22 maart 2016. Hoe hij met dit verlies omgaat raakte Van Reybrouck zo dat hij er een gemakkelijk leesbaar boekje van maakte. Eigenlijk zou ieder kind op het einde van de basisschool dit moeten lezen, vindt Van Reybrouck.
Religies voor Vrede, afdeling Nederland, nodigt u graag uit voor een
moskee-bezichtiging en mini-symposium over Spiritualiteit in het dagelijks leven. Deze bijeenkomst vindt plaats op: Datum: vrijdagmiddag 26 augustus a.s. Locatie: ULU-moskee, Kanaalstraat 36 in Utrecht (bij het Centraal Station, uitgang Jaarbeursplein; parkeren onder de naastgelegen winkel van Albert Heijn) Tijd: 15.15 – 17.30 uur Het programma is als volgt: 15.15 uur welkom en begin rondleiding (verzamelen bij de entree van de moskee) 16.00 uur start mini-symposium Spiritualiteit in het dagelijks leven 17.30 uur afsluiting Na een welkom door de voorzitter beginnen we met een rondleiding door de ULU-moskee. De moskee is nieuw en op 15 mei van dit jaar officieel geopend. Na de rondleiding gaan we met elkaar in gesprek over de spirituele kant van religies en de beleving daarvan in het dagelijks leven. Dit gesprek zal vanuit de Islam worden ingeleid door Mirjam Ates-Snijdewind, waarna we graag met elkaar willen stilstaan bij ieders spiritualiteitsbeleving om zo met elkaar naar verdieping en verrijking te zoeken. In verband met de zaalruimte stellen we aanmelding zeer op prijs. Graag bij Janny Vellekoop: jdvellekoop@gmail.com of telefonisch: 070-3623898. We hopen u op deze speciale bijeenkomst te mogen ontmoeten. Namens het bestuur, Janny D. Vellekoop, tijdelijk secretaris
Op 21 november vond in Zoeterwoude de hulpactie door Religies voor Vrede: “Geef Kinderen Hoop” voor de stichting SB OverSeas van Louma Albik (vz.) plaats, ten behoeve van (Syrische) vluchtelingen in Syrië, Turkije en Libanon. Opbrengst: 3 vrachtwagens vol hulpgoederen, waaronder 7 naaimachines, die onmiddellijk naar een van de twee vluchtelingenkampen in Libanon zijn gevlogen, waarmee ter plekke een nieuw naaiatelier wordt opgezet. Op 4 september vond een mini-symposium plaats na de Algemene Leden Vergadering van RvV NL, met als thema Aspecten van Radicalisering. Zijn er voedingsbodems aan te wijzen? Zijn er mogelijkheden om radicalisering te voorkomen? Sinan Evsen, van Platform INS gaf daarbij de volgende presentatie:
Aspecten van Radicalisering Tips voor het voeren van een effectieve dialoog
Mensen hebben mensen nodig. We hebben er behoefte aan om anderen te ontmoeten, ervaringen te delen. In een tijd waarin verschillende bevolkingsgroepen steeds meer tegenover elkaar lijken te staan is het belangrijk alles in het werk te stellen hiervoor mogelijkheden te bieden en kansen te scheppen. Werkelijk en gezamenlijk luisteren naar wat de ander te zeggen heeft, op weg naar meer inzicht en resultaat -dat zijn we in het dagelijks leven niet gewend. Daar hebben de zich steeds herhalende, verhitte discussies de overhand. We putten elkaar uit in parallelle monologen en oeverloze debatten. Daar kan je knap moe van worden. En het resultaat is vaak erg teleurstellend. Dat geldt zeker ook voor veel interreligieuze contacten. Je ziet steeds dezelfde mensen. Die elkaar voortdurend bevestigen en houden van consensus. Er is een heel circuit ontstaan van clubjes die zich verenigen of weer opsplitsen. Om maar wat te noemen: ‘In vrijheid verbonden’, 1L1S (één land, één samenleving), Interreligieus Beraad, Bruggenbouwers, NieuwWij en Nieuwe Moskee, ‘Naar een landelijk stemgeluid’, IARF… En dan zijn er nog de vele provinciale en lokale raden voor religie en levensbeschouwing. En natuurlijk staat alles wat er in ons land plaatsvindt weer in breder perspectief. De grote religies zijn allemaal wereldwijd actief en intensief met elkaar in gesprek. Op allerlei manieren, op veel verschillende niveaus. Naast het noodzakelijke academische debat en de even onmisbare overlegstructuren van instellingen en organisaties is het voor een gezonde samenleving belangrijk dat gewone burgers elkaar ontmoeten en zingevingsvragen delen. Maar hoe doe je dat? En kun je doordringen tot in de haarvaten van de samenleving? Hoe bereik je (groepen van) mensen die slecht georganiseerd en nauwelijks geïnteresseerd zijn, hoe doorbreek je wantrouwen en onbegrip tussen mensen die dagelijks met elkaar (moeten) verkeren? NUT EN NOODZAAK VAN INTERRELIGIEUZE DIALOOG (waartoe…) Als mensen bereid zijn tot het voeren van een open dialoog treden zowel verschillen als overeenkomsten aan het licht. Wanneer men elkaar werkelijk heeft ontmoet ontstaat soms vanzelf een overlegstructuur die ook maatschappelijk betekenis krijgt, en kan leiden tot gezamenlijke acties. Het doel van IR is: krijgen van meer begrip en respect voor andere religies en levensbeschouwingen en die beter leren waarderen. Het effect van een echte dialoog is tweeërlei: goed verstaan van de ander, aan onwetendheid en vooroordelen voorbij. en tegelijk levert het verdieping op van je eigen overtuiging en persoonlijke groei. Een goede invalshoek voor dialoog is de gezamenlijke verantwoordelijkheid die we hebben t.o.v. van elkaar en onze leefomgeving. Ik denk – dicht bij huis – aan een beweging als ‘Kracht van Utrecht’, die zich onder andere verzet tegen de aanleg van een snelweg. Maar natuurlijk zijn hier ook de nationale en globale noden te noemen, zoals migratie, milieu en veiligheid. Je zou de vraag of er nog toekomst is voor de dialoog ook kunnen omdraaien: Is er nog toekomst – zonder dialoog? Dialoog is dan geen luxe, maar noodzaak. Stimulerend vind ik de joodse benadering vanuit het besef van de opdracht (tikkun olam). De Amerikaanse rabbijn Irving Greenberg heeft hierop gewezen; joden en christenen hebben een gemeenschappelijke verplichting. (‘For the sake of heaven and Earth, Philidelphia 2004). Zo ook Jonathan Sacks (the Dignity of Difference), die in Londen tot concrete projecten heeft geïnspireerd. In ons land is Awraham Soetendorp een onvermoeibaar pleitbezorger van een allerminst vrijblijvende dialoog. Een andere invalshoek voor het voeren van een vruchtbare dialoog is inzetten op het delen van ervaringen. Christa Anbeek zegt daarover: ‘Het is me opgevallen dat wanneer je mensen naar belangrijke gebeurtenissen in hun leven vraagt, ze zelden over hun geloof beginnen. Ze vertellen over hun kindertijd, een moeder die ziek was, over de ontmoeting met de vrouw van hun dromen en hoe die droom uiteindelijk toch niet uitkwam, over kinderen, over werk dat het leven invulling gaf. Pas als je mensen vraagt wat hun steun in het leven gaf, vertellen sommigen over hun geloof. Als ze dat doen, snapt iedereen in zon groep - gelovig of ongelovig -waar ze het over hebben. Dat komt doordat ze niet praten over leerstellingen of over spirituele oefeningen, waar sommigen geen voorstelling van hebben, maar over de manier waarop het geloof zich in hun leven heeft ontwikkeld. Over de troost die ze ervan ondervonden, de twijfels, de vragen, en soms toch ook weer de overgave, omdat je het leven, en ook het geloof, uiteindelijk niet begrijpt.’ ( Ervaringen met de intermenselijke reisgids (in: Buigzame gelovigen. Essays over religieuze flexibiliteit. Chris Doude van Troostwijk e.a., Boom Amsterdam 2008, blz. 154/155). NEDERLAND IN DIALOOG Onder het motto 'Echte mensen, echte verhalen' organiseerde ‘Nederland in Dialoog’ met zo´n 1750 vrijwilligers en steun van honderden bedrijven, scholen, gemeenten, welzijnsorganisaties en fondsen vorig jaar voor de vijfde keer de ‘Nationale Week van de Dialoog’. Met 86 deelnemende steden en dorpen is deze Week van de Dialoog groter dan ooit. Tijdens deze dagen gaan in heel Nederland meer dan 20.000 mensen aan tafel met onbekenden uit hun woon- of werkomgeving voor een goed gesprek. Wat maakt dit maatschappelijk initiatief tot zo’n groot succes? De beweging groeit, terwijl overheidssubsidies afnemen. De bomen groeien hier immers niet meer tot in de hemel. Maar zo snijdt het mes aan twee kanten: de noodzaak van bezuiniging heeft als voordeel dat nieuwe visies ontstaan, de creativiteit van mensen wordt geprikkeld om zelf vormen te vinden voor (samen) werken, wonen en welzijn. Er is sprake van een herwaardering van kleinschaligheid (streekproducten, kleinschalige onderwijs concepten, buurtzorg initiatieven, etc.) Het doel van Nederland in Dialoog is mensen met elkaar in een inspirerend gesprek te brengen. Door aan dialoogtafels ervaringen, ideeën en dromen uit te wisselen, ontstaat er ruimte voor nieuwe inzichten en het benoemen van persoonlijke actie. De dialoog vergroot de betrokkenheid en de wil om samen in actie te komen. En dat is een sterke basis voor een vitale samenleving. DIALOOGMETHODIEK (hoe…) De dialoog is gebaseerd op de vernieuwing- en veranderingsmethodiek van Appreciative Inquiry (AI), voor het eerst in Rotterdam gebruikt en ontworpen door Brahma Kumaris, Spirituele Academie. Het grote voordeel van de methode is dat hij betrekkelijk eenvoudig is aan te leren. De dialoog is een simpele en doeltreffende methode waarbij zes tot acht mensen persoonlijke ervaringen met elkaar uitwisselen. Dialoogbegeleiders ontdekken dat een dialoog iets anders is dan een discussie. Bij de dialoog gaat het er om te luisteren en zo meer begrip te krijgen voor elkaar. De gesprekken kunnen het persoonlijk contact tussen buurtgenoten vergemakkelijken en de binding van bewoners met elkaar en met de stad vergroten. Niet de strijd met argumenten of het aantonen van eigen gelijk staat centraal, maar de persoonlijke ontmoeting en uitwisseling. Deelnemers worden uitgenodigd zich niet dominant, maar eerder kwetsbaar op te stellen. Gelijkwaardigheid, respect, veiligheid en vertrouwen horen bij een echte dialoog. DEBAT of DIALOOG? OVEREENKOMSTEN groepsgesprek cruciale rol gespreksleiding thema of gespreksonderwerp gespreksregels tijdslimiet en structuur VERSCHILLEN meestal met en voor publiek zonder publiek strijd met argumenten staat centraal ontmoeting en uitwisseling staan centraal onpersoonlijk persoonlijk deelnemers willen overtuigen deelnemers willen elkaar en elkaars ervaringen leren kennen streven naar overwinning zich kwetsbaar opstellen inzet retorische middelen, spot authentiek vertellen voorzitter is ook aanjager, provocateur en kritische analist Gespreksleider faciliteert het gesprek Snel helder krijgen van meningen, standpunten en perspectieven belangrijk respect, gelijkwaardigheid, vertrouwen en veiligheid belangrijk KEUZE VAN HET THEMA Het is belangrijk een goed thema te formuleren. Zorg dat daarvoor helder is welke doelstelling je hebt en welke doelgroep je wilt bereiken. Houd rekening met verschillende culturele achtergronden, taal en abstractieniveaus. Een thema moet uitnodigend geformuleerd worden. Thema’s die een relatie hebben met waarden, normen, tradities, deugden en andere thema’s waar iedereen wel op een of andere manier ervaring mee heeft of een mening over heeft lenen zich het best. Wanneer je de dialoog gebruikt als handvat voor interreligieus contact is het verstandig niet ‘met de deur in huis’ te vallen. ‘Je begint met vragen als Wie ben je?', Wat heb je meegemaakt?' Daarna de vraag 'Hoe ben je met alles wat je op je pad tegenkwam, omgegaan?' En ten slotte: ‘Wat heeft je gedragen?' Je kunt de vaak totaal verschillende antwoorden op de laatste vraag alleen verstaan, als je hebt geluisterd naar de antwoorden op de eerste vragen. Als je het levensverhaal van iemand verstaat, kun je inzicht krijgen in zijn of haar geloofsverhaal en – keuzes’ Christa Anbeek). HET VERLOOP VAN HET GESPREK De vier stappen die in het dialooggesprek worden doorlopen zijn: 1. Kennismaken Het kennismaken gebeurt aan de hand van het thema. De deelnemers stellen zich voor en vertellen aan de hand van het thema iets over zichzelf. Bij het thema vriendschap kan dat zijn dat iedereen zich voorstelt door iets over zijn beste vriend te vertellen. Een eenvoudige binnenkomer is bijvoorbeeld ook de vraag of de deelnemers hun sleutelbos op tafel willen leggen. ‘Is er een sleutel bij waar je iets over wilt vertellen?’ 2. Ervaring De deelnemers delen vanuit vrije associatie met het thema hun eigen ervaringen en gaan in gesprek door naar elkaar te luisteren en verdiepende vragen te stellen. 3. Dromen In dit stadium van het gesprek verlaten de deelnemers de concrete ervaringen en dromen ze samen over de toekomst wat betreft het thema. De deelnemers uiten vrijuit wensen en dromen over ideale omstandigheden in hun leefomgeving. De gespreksleider kan bij deze stap ook vragen even stil te zijn of de ogen dicht te doen zodat er beelden op kunnen komen. 4. Doen Ieder stelt zichzelf de vraag wat je zelf kunt doen om te zorgen dat de dromen werkelijkheid worden. Bij deze vraag is het de uitdaging niet naar elkaar of de overheid te wijzen maar bij jezelf te blijven. Deze stappen in het gesprek worden vertaald naar vier dialoogvragen die de dialoogbegeleider als handvatten voor het gesprek hanteert. Met een groepje van 6 tot 8 personen praat je vanuit je eigen ervaring. Het is daarbij belangrijk dat je echt naar elkaar luistert en niet in discussie gaat. Een dialoog duurt ongeveer 2 uur en wordt begeleid door een getrainde gespreksleider. UITGANGSPUNTEN VOOR DIALOOG
UIT DE PRAKTIJK: UTRECHT IN DIALOOG Op vijftien verschillende locaties, aan vijfendertig tafels vonden in 2012 rond 7 november ontmoetingen plaats in de stad Utrecht rond het thema: ‘Beetje lef – veel effect! De verslagen geven weer hoe geanimeerd en met hoeveel diepgang is gesproken. Dat het mogelijk bleek om volstrekt onbekenden zo snel echt te ontmoeten was voor velen een grote verrassing. Elke plek had eigen mogelijkheden goed benut. De stamgasten van ‘RestovanHarte’ (een eethuis voor de buurt) werden door hun eigen vrijwilligers begeleid in het gesprek aan zes tafels. Jonge, zelfstandig werkende professionals kwamen bij elkaar in ‘Seats2Meet´ op Hoog Catharijne. Moslimvrouwen raakten in gesprek in hun vertrouwde buurthuis. Twee vestigingen van Albert Hein werkten mee. Het gemeentebestuur bood een ontbijt aan in het stadhuis. De open formule - je kon deelnemen als organisator, dialoogbegeleider (na training) of deelnemer – bood ruimte aan ieders creativiteit of keuze. Onder de dialoogbegeleiders waren een dertigtal studenten van de Hogeschool Utrecht; het bleken echte talenten. De ervaring was voor hen zo bijzonder dat ze nog een keer ‘op herhaling zijn geweest met een eigen thema. A PLACE WHERE THE MIND RESTS Een goede dialoog vindt plaats in een vrije ruimte, waar veiligheid is. Speciaal voor de Dag van de Dialoog Utrecht 2009 schreef stadsdichter Ingmar Heytze dit gedicht: THUISVOELEN Het is iets wat nooit went: dat je naar huis toe wilt en dat je daar al bent. Sjoerd Kuyper Er zijn momenten dat je ergens thuis bent, ook al zijn het er niet veel. Soms ben je thuis, soms niet, want dat bestaat: dat je elders in de wereld bent en voelt dat je daar goed zit, dat we samen varen op één aarde als een huis onder de sterren, dat elke nachttrein net zo goed een bed is, elke achterbank een luie stoel, ieder stadsplantsoen een tuin en elk café een warme haven. Ook het omgekeerde kan, dat je verlangt naar huis terwijl je daar al bent, zo’n grijze ochtend dat je niets herkent en denkt: de muren om mij heen en deze stoel waarop ik zit, dat zijn mijn muren niet, laat staan mijn stoel. De wereld blijkt gesloten als een onderzeeër die zich klaarmaakt om te duiken, kijk, de neus zakt onder water en jij staat nog buiten. Zulke dagen. Maar dat is maar een gevoel, het gaat voorbij: de aarde draait nog door, wij draaien mee, de zon maakt licht, de maan trekt aan de zee – er zijn momenten dat je thuis bent, ook al zijn het er niet veel. Arie Nico Verheul Remonstrants predikant en godsdienstwetenschapper Connector geloof en samenleving Utrecht 1 maart 2013 (Gepubliceerd in de CDAV-Discussienota: “De uitdaging die inburgering heet”, verschenen april 2003; gepresenteerd in Utrecht bij de jaarvergadering van het CDAV)
Inleiding Veel allochtone vrouwen die naar Nederland komen, of vrouwen die hier in Nederland uit allochtone ouders geboren zijn, hebben een religieuze achtergrond. Vaak gaat het om een niet-christelijke religie. In het kader van dit rapport beperken we ons tot de islam, omdat deze godsdienst zichtbaar aanwezig is in de Nederlandse samenleving, en tot moslims van Turkse of Marokkaanse origine. De aandacht voor de islam in de media hangt vaak samen met incidenten of misstanden hier maar vooral ook elders. Goed nieuws is tenslotte géén nieuws! In dit artikel hebben we er voor gekozen om, als moslimvrouwen, aan te geven wat ons raakt en inspireert in de islam. Het is een wat ander beeld van de islam dan doorgaans in Nederland bekend is. We hopen dat u uw hart wilt openen voor dit opgelichte tipje van de sluier! Religie en cultuur Religie en cultuur zijn vaak met elkaar verweven. Er is sprake van wederzijdse beïnvloeding. Religies bieden sociale, ethische, hygiënische en spirituele richtlijnen, die een samenleving –mede- helpen vormgeven. Anderzijds zijn er zaken die tot een bepaalde burgerlijke cultuur behoren maar ten onrechte worden geplaatst onder het kopje religie of religieuze plicht. Zo kennen we het voorbeeld van de onmenselijke vrouwenbesnijdenis in Soedan. Sommigen zeggen dat het een islamitsch voorschrift is, maar de islam kent geen vrouwenbesnijdenis als regel of verplichting. In gebieden waar vrouwenbesnijdenis plaatsvindt, gebeurt het zowel bij islamitische als bij christelijke vrouwen. Het is een cultuurverschijnsel, dat niets met de islam te maken heeft en ook ‘ouder’ is dan de islam. Een ander voorbeeld is de hiërarchie, de machtsverhouding in gezins-, en familieverbanden. De islam werd geopenbaard (zie verderop in dit artikel) in een ‘mannen-cultuur’ waar vrouwen een zeer ondergeschikte rol speelden. In de Marokkaanse maatschappij is, ook nu nog, sprake van een sterk patriarchaal getinte samenleving, uitzonderingen daargelaten! In Turkije is dat in wat mindere mate het geval. Op het Turkse platteland en onder de bevolking die nog niet zo lang geleden naar de grote steden is getrokken, ziet men dat voor (publieke) zaken de man meer op de voorgrond treedt en dat in huis de vrouw het voor het zeggen heeft. Dit alles komt niet voort uit de Islam. In steden zijn veel hoog-opgeleide vrouwen met (hoog gekwalificeerde) banen. De eerste vrouwelijke NAVO-piloot (halverwege vorige eeuw) was een turkse vrouw! De eerste Turkse president, Ataturk, die religieuze uitingen uit het openbare leven weerde, heeft in de vorige eeuw zeer nadrukkelijk een plaats voor de vrouw in het openbare leven bevochten. Ataturk vond dat een vereiste, omdat de helft van de samenleving uit vrouwen bestaat en zij dus ook hun taken en plichten in de maatschappij hadden. De vrouw in de islam De islam werd geopenbaard in de 7e eeuw na Christus, in Arabië, een woestijngebied, waar mannen alles voor het zeggen hadden en vrouwen doorgaans weinig status hadden. Mohammed bracht de boodschap die hij ontving in een vrouw-onvriendelijke omgeving. Hij richtte zich direkt met name tot de mannen, om hun gedrag te doen veranderen. Mohammed bracht in feite revolutionaire hervormingen om de individuele mens te helpen een beter mens te kunnen worden en om een samenleving te helpen bewerkstelligen waarin rechtvaardigheid, vrijheid, solidariteit, universele broeder/zusterschap en gelijkheid heersen, in lijn met de openbaringen die de profeet kreeg. (zie ‘The prophet Muhammad’, G.W. Choudhury.) Zowel aan mannen als aan vrouwen gaf Mohammed diverse (gedrags-) regels. Een voorbeeld daarvan zijn de kledingvoorschriften voor zowel mannen als vrouwen. De gedachte achter deze voorschriften is, dat men zijn of haar ‘schoonheden’ bedekt om geen fysieke aantrekkingskracht uit te oefenen op mensen, met wie men geen intieme relatie heeft. Seksualiteit werd hiermee ‘aan banden’ gelegd en voorbehouden voor duurzame relaties. Uitgangspunt in de islam is de gelijkwaardigheid van man en vrouw voor God: man en vrouw hebben dezelfde oorsprong, “zijn uit één ziel geschapen” In soera 7:189 staat: “Hij (God) is het die u geschapen heeft uit één ziel en die uit deze een partner heeft geschapen, zodat hij (in liefde) tot haar kan groeien”. Man en vrouw worden voor hun handelen beloond (soera 33:35). Bij herhaling wordt in de Koran gesproken over heilzame werken verrichten en een deugdzaam leven leiden, hetgeen geldt voor ‘gelovige mannen en vrouwen’. Ten aanzien van de man-vrouw relatie wordt in de islam gesproken over ‘een kledingstuk voor elkaar zijn’, hetgeen wil zeggen elkaar intimiteit, bescherming bieden. In soera 30-21 staat: “En tot Zijn tekenen behoort, dat Hij voor u van onder uzelven echtgenoten heeft geschapen, opdat gij bij haar rust zoudt vinden, en dat Hij tussen u genegenheid en barmhartigheid heeft gemaakt.” De Profeet adviseerde mannelijke gelovigen hun vrouw goed te behandelen: “Diegene onder jullie is het beste, die het vriendelijkst is voor zijn vrouw.” En: “Het paradijs ligt onder de voeten van moeders.” Heel bekend is de uitspraak van de Profeet dat ‘mannen en vrouwen desnoods naar China moesten reizen om kennis te vergaren’. Het betekent dat ieder zijn uiterste best moet doen om zijn of haar kennis te vergroten. Khadidja, de vrouw met wie Mohammed het langst getrouwd was, had een eigen onderneming. Inkomsten die een vrouw zelf verdient, mag zij voor zichzelf gebruiken. De man heeft de plicht om met zijn inkomsten vrouw en kind(eren) te onderhouden. In de sfeer van recht en erfrecht e.d. kent de islam bepaalde regels. Deze zijn echter alleen van toepassing in islamitische staten met islamitische wetgeving. Ieder die in een niet-islamitisch land woont (bijvoorbeeld in Nederland), dient zich te houden aan de regels van dat land. Dit heeft de Profeet Mohammed tijdens zijn leven al aan zijn volgelingen duidelijk gemaakt. De regels van een staat gaan boven de religieuze regels van het individu dat dat land bezoekt of er woonachtig is. Islam en menszijn - materialisme versus spiritualiteit Gedeelde waarden en normen Overgave is het begrip in de Islam waar alles om draait. Islam betekent: je in vrede overgeven (aan God’s wil). Een moslim is ‘iemand die islam doet’. ‘In vrede overgeven’ draait om acceptatie. Accepteren wie je bent, in welke situatie je zit, wat je overkomt.. En dat in de diepste betekenis van het woord. Dat is niet hetzelfde als: klakkeloos, zonder eigen wil, aanvaarden dat het nu eenmaal zo is en er niets mee doen. Maar diep van binnen accepteren dat iets is zoals het is en dan vervolgens ermee verder gaan. Iets accepteren gebeurt meestal doordat je een andere kijk op jezelf of de situatie krijgt. Je blik verandert en daardoor leer je dingen en gebeurtenissen een plaats te geven in je leven. Zo zegt de moslim wijsgeer Iqbal: “Uw gebed kan uw lot niet veranderen, maar misschien kan het u zelf veranderen! Als in u de grote ommekeer begint, is het geen wonder als werelden zich wijzigen.” Zelfkennis is een groot goed in de islam. Mensen wordt geleerd ook op hun intentie te letten, waarmee je in het leven staat en stappen zet. Met welke intentie doe ik wat ik doe, is mijn bedoeling wel zuiver?! Handelingen worden opgedragen aan God en er wordt God’s zegen over gevraagd. De mens is op aarde om van al het goede, op een rechtvaardige en verantwoorde manier (als goed rentmeester, khalief) gebruik te maken en er van te genieten – zolang het hem niet van God afleidt. Dat nodigt moslims uit om een balans te vinden tussen gehechtheid aan en onthechting van materiële goederen. Bij veel uitspraken van Mohammed valt op dat hij laat zien dat de mens keuzen heeft, keuzen om voor het betere te kiezen in zijn doen en laten. Hij spreekt over mensen die een zegen voor de gemeenschap zijn e.d. Terugkerend van een strijd sprak de profeet over oorlog (letterlijk: ‘inspanning op de weg van God’), ter verdediging van jezelf. Maar, gaf hij aan, dat is de kleine oorlog– de grote oorlog is de strijd die een mens met zichzelf moet leveren. De profeet geeft basale waarden en idealen aan waar mensen, als hoogste schepsels van God, naar zouden moeten streven, zoals:
Modernisering in islam Deze basale waarden en idealen zijn zaken om met elkaar over van gedachten te wisselen als moslims en anders-gelovigen. Daarbij pleiten wij, onder moslims zelf, voor een aan deze tijd aangepaste uitleg, een nieuwe duiding in hedendaagse stijl van de heilige teksten. Uitleg, die de hedendaagse mens aanspreekt en inspireert om zijn/haar leven ten beste te leven. Onder moslims in diverse landen zien we zulke ontwikkelingen reeds plaatsvinden, bijvoorbeeld in Turkije. Stellingen t.b.v. de discussie
Lid CDA-Vrouwenberaad Wethouder Zoeterwoude 5.3.2003 |
Archieven
Mei 2021
Categorieën
Alles
|